måndag 16 januari 2012

Chocolate Chips

Jag har som mål att äta så nyttigt och hälsosamt det bara går. Därför äter jag varken godis eller andra vanliga bakverk (som innehåller vitt mjöl, vitt socker, smör...). Jag äter inte heller vanlig choklad, om den inte är väldigt mörk, ca 70% kakao. Urtrist kanske det låter, men jag har lärt mig att baka supergoda efterrätter och bakverk på helt naturliga ingredienser. Tack vare det slipper jag ett blodsocker som åker bergochdalbana.

När jag är sugen på choklad brukar jag göra egna chocolate chips. De är superlätta att göra och för mig smakar de lika bra som vanlig choklad. Till och med bättre faktiskt.


Chocolate Chips                                                                                                   1 burk
· 50g kakao
· 1-2 msk kokosolja
· 2 msk agave
· 2 tsk vaniljextrakt

Smält kokosolja på mycket svag värme. Massan löses upp nästan direkt. Blanda i agave, och vaniljextrakt och rör om. Tillsätt kakaon och blanda till en massa. Fortsätt blanda tills du har fått en stor kakaoklump.

Lägg ut bakblåtspapper på en skärbräda och lägg över chokladmassan på bakplåtspappret. Lägg ännu ett bakplåtspapper över massan och kavla ut till ungefär 2-3 millimeter med en kavel. Kyl i frysen i ca 30 minuter.

Klipp sedan, alternativt bryt, sönder den nu kalla kakaoplattan till lagom stora chocolate chips-bitar. Förvara i en burk i kylskåpet.


 




2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...