söndag 8 januari 2012

Glass till frukost


Vad kan vara bättre till frukost på en söndag än glass? "Vadå?" säger ni. Men JO! Glass! Det är min absoluta favoritfrukost (och efterrätt).

Nej, inte sån där glass som man köper. Utan egen glass gjord på fryst banan. Det är den enklaste, godaste och bästa frukosten (och som sagt, den bästa efterrätten också).


BananGlass, Grund"receptet"
·         50g sojamjölk (hoppa över för mer fast glass)
·         100g banan, fryst
·         50g kesella 1%

Mixa alla ingredienser i en mixer tills bananen inte är i klumpar längre. Ät direkt.

Utan mixer: Ställ fram den frusna bananen 10-15 minuter i förväg (alternativt tina i mikron några sekunder). Mosa med gaffel och blanda med kesella och sojamjölk.

Idag fick det bli glass med choklad och hallon. För choklad blandade jag i kakao och cacao nibs, och för hallon mosade jag i frysta, tinade hallon. (i chokladen la jag också i lite bladspenat innan jag mixade, det smakar ingenting och märks inte i glassen, men höjer näringsvärden lite).



Här nedan följer några av mina andra frukostar och efterrätter med glass. Recept kommer snart.


Vaniljcheesecake med mjuk havre- och äppelbotten & kanel- äppleglass

Cookie Crumble-äpplepaj med vaniljglass

Fruktsallad med glass

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...