fredag 6 januari 2012

Wraps med fikonkräm och brieost

Idag har det varit en sån där dag då man mest gör ingenting. En ganska värdelös dag skulle man kunna säga, men jag tror att just de dagarna är viktiga för att samla ny energi och ork till kommande stunder. För mig är det nämligen inte ofta jag går runt och "gör ingenting". Oftast finns det massvis med saker att göra, och är det inte skola så är det jobb på något sätt. Eller träning för den delen (fast det är ju roligt).

Det känns faktiskt lite konstigt att göra ingenting, att inte ha några måsten utan bara stirra rakt ut i luften och faktiskt fundera på vad man ska göra. Det är det som är så himla bra med jullov - man kan släppa allt och behöver egentligen inte tänka på någonting.

För mig brukar det vara så på loven, att först har man absolut ingenting att göra, allt känns tomt utan skolarbete och alla måsten. Men sen samlar man på sig göromål och till sist sitter man där ändå med hela veckan planerad. I och med lovens slut brukar jag ändå längta tillbaka till den normala vardagen, man kan ju inte "göra ingenting" hela tiden.

Och trots att jag kanske inbillar mig att jag inte gjort så mycket idag, så har jag nog det ändå. Det brukar vara så...jag har bakat en del och tränat - en ganska vanligt dag på lovet.


Wraps med fikonkräm och brieost
·         Tortillabröd, fullkorn
·         Fikonkräm*
·         Brieost
·         Soltorkad tomat, blötlagd
·         Gul paprika
·         Färsk bladspenat eller andra salladsblad
·         Peppar

Bred ut några matskedar fikonkräm på bröden. Lägg på brieost i skivor, skivad soltorkad tomat och gul paprika och lite färska spenat- eller salladsblad. Tillsätt lite peppar, och eventuellt en aning salt. Rulla ihop brödet och servera som det är eller skär i små snittar.  

*Fikonkräm:
·         5 torkade fikon, blötlagda 1 timme
·         3 msk blötläggningsvatten från fikonen
·         1 burk lättkesella (250g)
·         ½ dl mjölk

Skär bort de små hårda bitarna på fikonen och dela dem. Lägg dem i en mixer tillsammans med lite av blötläggningsvattnet. Mixa till en smet, det gör inget om det finns lite större bitar kvar.

Blanda med kesella och mjölk. Lägg i en burk och förvara i kylskåp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...