söndag 22 januari 2012

Egna chokladpraliner och smaksatta chokladkakor

Chokladkaka med hallon

Jag hade egentligen tänkt att plugga hela dagen men efter ett tag hamnade jag i köket i alla fall. Att baka är lite som terapi för mig, det kopplar bort alla måsten och krav. Dagen slutade med inte mindre än fyra nya recept...man måste ju ha mat (och kakor) när man pluggar.

Sist jag var i mataffären var det lång kö till kassan. Jag hamnade vid godisdisken, som såklart är närmast kassan (strategiskt placerad för impulsköp). Jag har dock blivit immun mot att frestas av allt godis, choklad, karameller, chips etc. Eller vänta, chokladen... Det är väl det som jag egentligen skulle kunna tänka mig att köpa av allt som går under rubriken "godis". Men då ska det vara mörk choklad, inte sån där mjölkchoklad (ett undantag skulle nog vara sån där choklad med bubblor i, men det kan jag nog också klara mig utan).

Jag stod där och tittade på chokladen, och jag förstår inte hur det kan finnas så många kombinationer av smaksatt choklad. Chili, havssalt, kokos, yoghurt och hallon, blåbär, mint, mörk choklad, ljus choklad... det är oändligt. Vill de inte att chokladen ska smaka choklad längre? Man börjar ju undra.
Choklad med apelsinsmak är dock en vinnande kombination för mig, därför bestämde jag mig idag för att göra egna chokladpraliner fyllda med apelsinkräm. Det visade sig att vi bara hade blodapelsiner hemma, men det fungerade precis lika bra.

Dagen jag trodde skulle vara full av matte blev istället en riktig pysseldag i köket.
 
                                                               
Fyllda chokladpraliner och smaksatta chokladkakor
Godisdisken i affärerna är fyllda med choklad i olika former, smaker och färger. Smaksatta med allt från hallon, blåbär och kokos till de lite mer oväntade chili och havssalt.
Det här är hemgjord choklad främst för den som gillar riktigt mörk choklad med hög kakaohalt. Av chokladmassan kan du göra både egna fyllda chokladpraliner och chokladkakor, som kan smaksättas på oändligt många sätt.

Chokladmassan räcker till ca 16 små chokladpraliner och två chokladkakor.

Chokladmassa
·         2 msk kokosolja
·         2-4 msk agave sirap eller flytande honung
·         Ca 100g kakao
·         Lite sojamjölk

Smält kokosoljan i en liten kastrull på svag värme tillsammans med honungen. Använd mer sötningsmedel för sötare choklad. Lägg i kakao direkt i kastrullen, lite i taget, och blanda till en chokladklump. Tag kastrullen från plattan. Tillsätt efterhand lite sojamjölk om det blir för torrt. Chokladmassan ska inte vara för lös men inte heller bilda klumpar då man tar i den.

Hallonkräm
·         3 msk dadelpaste*
·         1 handfull hallon

Om du använder frysta hallon: tina dem i mikrovågsugnen till en nästan såsliknande konsistens, men inte för lös. Tina hellre lite kortare tid och mosa hallonen.
Om du använder färska hallon: mosa dem lätt med en gaffel.

Blanda hallonen med dadelpaste och ställ i kylskåp.

Blodapelsinkräm:
·         Saften av ½ blodapelsin (eller vanlig apelsin, mandarin, clementin…)
·         3 msk dadelpaste*
·         1-2 msk kakao

Pressa saften ur blodapelsinen och häll i en liten skål. Blanda med dadelpaste och smaka av med kakao till önskad chokladighet.

*Dadelpaste
16 färska dadlar, blötlagda i varmt vatten. Tag bort kärnorna och mixa med ½ dl av blötläggningsvattnet. Förvara i kylskåp.


Göra chokladpralinerna:
Använd isbitsformar, gärna med roliga former, för att forma chokladpralinerna. Täck formarna med plastfolie och klicka i lite chokladmassa med hjälp av en smörkniv.

Lägg över ytterligare en bit plastfolie och använd fingrarna för att trycka chokladmassan ut i formen.

Klicka i hallonkräm eller apelsinkräm i formen och täck med ytterligare lite chokladmassa. Ställ in isbitsformarna i frysen i 40 minuter för att stelna. Ta sedan försiktigt ut chokladpralinerna ur sina formar. Förvara i kylskåp.

Göra chokladkakorna:
Lägg ett lager aluminiumfolie på köksbänken och klicka ut en bit chokladmassa. Täck med ett lager plastfolie (eller mer aluminiumfolie) och använd händerna för att trycka ut chokladen till en ganska tunn chokladkaka.

Smaksätt chokladen med det du gillar bäst. Exempelvis hallon, havssalt, kokos, kakao nibs. Lägg ett lager aluminiumfolie över chokladen och tryck in de ingredienser du har valt att smaksätta chokladen med. Ställ in paketet i frysen och låt stelna i 30 minuter. Ta sedan ut och bryt chokladen i mindre bitar eller låt den vara som den är. Förvaras i kylskåp.


                                                    Chokladpraliner med apelsinfyllning
  
Chokladpraliner med hallonfyllning





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...